• Mukadepan
  • Salam Bicara
  • Hubungi Saya
  • Muat Turun

Thursday, August 21, 2008

Konvensyen Faraid Dan Hibah Kebangsaan 2008

Pada 7 hb Ogos yang lalu telah di adakan Konvensyen dan Kebangsaan 2008 bertempat di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malyasia (JAKIM) bersama Amanah Raya Berhad.

Alhamdulillah, saya berkesempatan hadir di majlis tersebut walaupun cuma sempat mengikuti pembentangan dua kertas kerja sahaja kerana hambatan kerja. Kertas kerja pertama oleh Prof. Madya Mohd Ridzuan Awang dr UKM dengan tajuk "Faraid: Manifestasi Pelaksanaanya Dalam Pengurusan Harta Dalam Islam" dan yang kedua "Hibah Sebagai Instrumen Perwarisan Harta: Aplikasi dan Hukum di Malaysia" oleh Ustaz Zamro bin Muda juga dari UKM.

Memandangkan ini adalah satu konvensyen yang pada akhir sesi akan menzahirkan satu usul berkaitan dengan faraid dan hibah, pembentang kertas kerja bukan sahaja mengupas dan menghuraikan tajuk yang dibentangkan malah mengemukakan cadangan kepada permasalahan yang berkaitan faraid dan hibah.
Antara yang menarik perhatian saya cadangan oleh Prof. Madya Mohd Ridzuan Awang yang mencadangkan cadangan program pengiraan pembahagian faraid dalam talian iaitu E-Faraid dan E-Syariah disemak semula bagi tujuan penyeragaman kerana terdapat situasi di mana kedua-dua program memberikan jawapan yang berlainan bagi fakta yang sama (saya terlupa mencatit contoh yang diberikan). Bagi saya perkara ini perlu diberi perhatian segera oleh pihak yang berkenaan kerana kedua-dua program digunakan oleh orang ramai dalam pengiraan pembahagian faraid.
Ustaz Zamro bin Muda pula, selepas menghuraikan bahawa pelaksanaan hibah terutama produk hibah al-'Umra dan al-Ruqba masih boleh dipertikaikan kerana perbezaan pendapat-pendapat ulama, mencadangkan antara lain:-
  • di wujudkan undang-undang khusus mengenai hibah;
  • perlu diadakan penerangan secara berterusan berkaitan produk hibah
  • pemantauan dan pengawasan secara berpusat hendaklah dilakukan terhadap agensi-agensi yang mengendalikan produk hibah;
  • perlu ada Fatwa yang jelas berkaitan dengan hibah untulk dijadikan garis panduan.

No comments: