• Mukadepan
  • Salam Bicara
  • Hubungi Saya
  • Muat Turun

Saturday, March 28, 2009

Adakah waris yang membunuh dalam keadaan kurang siuman layak menerima pusaka (Bah. 3)

Salam semua..

Agak lama saya tidak update blog ni...
walaupun berita ini sudah agak lama... dah basi kata orang, saya sambung juga berita kes faraid harta pusaka arwah Faizah Arshad untuk rekod dan pemahaman kita tentang ilmu faraid khususnya tentang kelayakan seorang waris.

Pada 15hb Januari yang laluMahkamah Tinggi Syariah, Shah Alam telah membenarkan permohonan Amanah Raya Berhad untuk menggugurkan nama bekas ahli geologi Petronas Carigali, Muhamad Suhaimi Abdul Aziz daripada senarai penerima harta peninggalan isteri yang dibunuhnya, sembilan tahun lepas.

Hakim Syarie, Saarani Ismail dalam keputusannya berkata:-

"Muhamad Suhaimi terhalang atau hilang kelayakan sebagai waris si mati, Faizah Arshad, mengikut mazhab Syafie yang diamalkan oleh mahkamah di Selangor dan pembunuhan yang dilakukan dianggap mempercepatkan perwarisan harta si mati kepada Muhamad Suhaimi."

"Keputusan itu dibuat bagi menjaga kepentingan anggota keluarga Faizah yang lebih berhak ke atas harta peninggalannya yang berjumlah RM319,445.02"

Terdahulu, dalam penghakimannya, Hakim Saarani berkata:-

"Keempat-empat mazhab dalam Islam iaitu mazhab Imam Shafie, Imam Maliki, Imam Hambali dan Imam Hanafi sepakat berpendapat bahawa pembunuh adalah dihalang daripada mewarisi harta orang yang dibunuhnya, tetapi mempunyai pendapat berlainan mengenai cara pembunuhan itu dilakukan".

''Berdasarkan Imam Shafie, seorang pembunuh tidak layak untuk mewarisi harta orang yang dibunuhnya sama ada dibuat secara sengaja atau tidak sengaja atau terpaksa. Mahkamah bersetuju dengan pendapat Imam Shafie bahawa seorang pembunuh adalah terhalang untuk mewarisi (harta orang yang dibunuhnya) termasuk orang tidak siuman. "

''Pendapat ini bagi menjaga hubungan kekeluargaan kerana pembunuhan boleh dikatakan sebagai cuba untuk mempercepatkan perwarisan harta kepadanya. Mahkamah secara asasnya mengambil kira empat pendapat itu tetapi daripada sudut pengalaman ia lebih mengutamakan pendapat Shafie,''

Selain itu, Hakim Saarani berkata, walaupun Muhamad Suhaimi dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan kerana tidak siuman, mahkamah itu bagaimanapun tidak menafikan bahawa pembunuhan telah dilakukan.

Beliau juga bersetuju dengan hujahan peguam defendan kedua hingga keenam bahawa faktor alat yang digunakan oleh pembunuh boleh mensabitkan niat membunuh.

Sumber dan berita lanjut di Utusan Malaysia 16.01.2009

Walaubagaimanapun, kes tersebut belum boleh dianggap selesai kerana pihak Defendan (Muhamad Suhaimi) telah mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan Syariah Selangor pada 28 Januari yang lalu. Berita lanjut sila rujuk disini

No comments: