• Mukadepan
  • Salam Bicara
  • Hubungi Saya
  • Muat Turun

Saturday, May 9, 2009

Keluarga balu kedua Raja Nong Chik dibenar mencelah

Salam...

Hari ini dilaporkan kes pembahagian harta pusaka allahyarham Raja Nong Chik Raja Ishak yang bermula sejak tahun 1994 (saya baru masuk matrikulasi dalam tahun tu) dan berlarutan sehingga ke hari ini.

Keluarga balu kedua Raja Nong Chik dibenar mencelah

PUTRAJAYA 8 Mei - Keluarga balu kedua kepada Allahyarham Raja Nong Chik Raja Ishak dibenarkan mencelah dalam rayuan (ARB) berhubung pembahagian harta pusaka milik ahli perniagaan terkenal itu yang dianggarkan melebihi RM16 juta.

Ahli keluarga tersebut merupakan lima anak kepada balu kedua, Jumaaton @ Zaiton Awang. Mereka ialah Raja Delila, Raja Yurihana, Raja Iskandar, Raja Akbar dan Raja Norlina.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai oleh Datuk Wira Low Hop Bing membenarkan permohonan kesemua pemohon setelah berpuas hati bahawa mereka adalah penama yang sah dan mempunyai kepentingan secara langsung dalam rayuan melibatkan tuntutan harta pusaka itu....

.....Beliau menyatakan, pemohon-pemohon memenuhi syarat untuk dinamakan sebagai pencelah setelah membuktikan bahawa kehadiran mereka mempunyai kaitan langsung dengan isu yang dibangkitkan dalam rayuan tersebut.

Hakim Hop Bing turut menyatakan, Perintah 15 Peraturan 6(2) Peraturan-Peraturan Mahkamah Tinggi 1980 memberi bidang kuasa kepada mahkamah untuk memasukkan mana-mana pemohon sebagai pihak dalam rayuan....

.....Anak-anak allahyarham bersama balu pertama ialah Raja Hanipuddin, Raja Sallehudin, Raja Hizaruddin, Raja Taharuddin, Raja Noraini dan Cik Normah merupakan defendan kedua hingga ketujuh.....

......Pemohon-pemohon menyatakan, hak mereka selaku penama yang sah dinafikan berikutan tindakan Raja Rajmah dan 12 defendan lain yang dikatakan memindahkan saham secara penipuan menyebabkan pemohon-pemohon mengalami kerugian.


Sumber dan berita lanjut disini


Kes tersebut adalah lanjutan daripada rayuan ARB selaku pentadbir harta pusaka allahyarham Raja Nong Chik Raja Ishak terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membatalkan saman ke atas balu pertama allahyarham, Raja Rajmah Raja Chik dan 12 yang menuntut perintah agar perpindahan saham-saham milik allahyarham kepada pihak lain diisytiharkan sebagai tidak sah. Pada 7 April 2004, Hakim Datuk Abdul Wahab Patail membatalkan saman itu dengan kos dibayar oleh ARB.

Bagi anda yang tercari-cari maklumat tentang pewarisan harta pusaka, kes di atas mungkin nampak tiada kena mengena dengan masalah anda. Namun dari satu sudutkes pusaka Allahyarham Raja Nong Chik Raja Ishak ini sebenarnya banyak melibatkan isu-isu perundangan pusaka termasuk bidang kuasa Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil.

Jadi pada pendapat saya jika anda ingin memahami dengan lebih lanjut tentang pewarisan harta pusaka di Malaysia terutama berkaitan perundangan yang terlibat, maka kes harta pusaka Allahyarham Raja Nong Chik Raja Ishak antara yang perlu anda telusuri.

Bicara Pewarisan Harta

No comments: